Drakenkinderen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marieke Pijl - WaarBenJij.nu Drakenkinderen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marieke Pijl - WaarBenJij.nu

Drakenkinderen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

22 Mei 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Over de drakenkinderen
Ik wil jullie iets meer vertellen over de organisatie die mij heeft geholpen een plek te vinden waar ik Engelse les kan geven, zonder dat ik daarvoor een flink bedrag (soms wel 1.800 euro) hoef neer te leggen. Het is een Franse organisatie net de naam "Les enfants du dragon" (vertaald: drakenkinderen), een vereniging, die in 2009 is begonnen. Om in Vietnam dit soort werk te moeten doen, moet je weer allerlei vergunningen hebben. In Vietnam is het een Fransman, met de Belgische naam Marc de Muynck die alles regelt. Hij is gepensioneerd en besteedt al zijn tijd en geld aan de kinderen. De organisatie is ook begonnen met het ontwikkelen van spirulina. een voedselsupplemen dat heel voedzaam is en weinig kost.

De vereniging heeft als doel projecten te ondersteunen voor de allerarmsten zoals weeskinderen, straatkinderen, gehandicapten en met HIV-besmette kinderen, financieel en materiel. Op de website: www.lesenfantsdudragon.com kun je meer lezen in het Frans maar ook in het Engels (naar beneden scrollen, en natuurlijk Vietnamees als dat je voorkeur heeft). De vereniging bouwt huizen voor deze kinderen, zorgt dat ze naar school kunnen, te eten krijgen en zo opgeleid worden dat ze met een beetje geluk een baan vinden. Dat is de reden waarom ik Engelse les geef, want als de kinderen Frans en Engels spreken en de 9e klas afgerond hebben, kunnen ze aan de slag bij een Franco-Amerikaans bedrijf. Het salaris dat ze krijgen is voor Vietnamese begrippen hoog, minimaal 2,5 miljoen dong (weliswaar nog geen 100 euro per maand). Vrijwilligers, zoals ik, die lesgeven zijn ook belangrijk voor de vereniging.

Ook het weeshuis waar ik lesgeef ontvangt steun van de vereniging, onder andere door vrijwilligers, zoals ik, te plaatsen. Hier kun je iets meer lezen over dit weeshuis: http://wellsprings.com.sg/sonky/wp/?p=199 en ik heb ook foto’s bijgevoegd in het fotoalbum van de groep kinderen waaraan ik les geef (ook drakenkinderen).

Financieel ondersteunen
Deze organisatie kan altijd geld gebruiken, want op zich is het naar school gaan gratis, maar de boeken, de uniformen en alle andere spullen kosten geld. De kinderen moeten eten, gekleed worden en ergens wonen. Dus als je na dit gelezen te hebben, graag ook een financieel steentje zou willen bijdragen dan kan dat altijd. Je kunt geld overmaken naar:

"Les enfants du dragon"
73 rue salengro
59243 Quarouble, France
Tel. +33 0 327 273 751
IBAN: FR76 1562 9027 4000 0460 1380 103
BIC: CMCIFR2A

Het kan ook via pay pal. Dat is een beveiligde manier van betalen vanaf je bankrekening of met een creditkaart, maar zonder dat de organisatie en jij kosten hoeven te maken voor het overmaken. Nu is het in Nederland gratis om naar Frankrijk geld over te maken maar het kan dus ook via pay pal.

Hier kun je meer lezen over het doen van een gift: http://www.lesenfantsdudragon.com/Don.php
en kun je rechtstreeks via pay pal betalen. Op de website staat namelijk net zo’n knop als hiervoor ‘donate’, maar daar werkt de knop. Hier is het alleen een plaatje.

Je kunt het geld ook naar mij overmaken. Dan zal ik zorgen dat het geld bij de organisatie komt. Als je het op deze manier wilt doen, laat het me dan weten.

Pleegouderschap
Tot slot is er nog een manier waarop je het leven van een van de kinderen kunt veranderen. De vereniging heeft ervoor gekozen de kinderen niet te laten adopteren. Wel kun je pleegouder (op afstand) worden van een van de kinderen. Dit betekent dat je elke maand een bedrag van 20 euro betaalt zolang het kind naar school gaat. Je zorgt dus dat het kind kan leren, te eten heeft en misschien zelfs een universitaire opleiding kan volgen.

Hier kun je er meer over lezen en ook zien welke kinderen op zoek zijn naar een pleegouder op afstand: http://lesenfantsdudragon.solidairesdumonde.org/. Er wordt een afgeschermde omgeving gemaakt waarbinnen de communicatie tussen pleegouder en pleegkind plaats vindt. Sommige pleegouders komen langs en geven dan cadeautjes. Niet te grote cadeautjes, want dan worden andere kinderen jaloers, en dat is niet de bedoeling.

Namens de drakenkinderen alvast dank voor je tijd om dit te lezen en hopelijk zorgt dit verhaaltje ook dat je een bijdrage wilt leveren om hun leven te veranderen.

Binnenkort volgt er een update over mijn leven hier en natuurlijk mijn ervaringen tijdens de eerste dagen in mijn nieuwe baan.

  • 22 Mei 2011 - 18:12

    Jenny Van Rooijen:

    Goh Marieke, wat ontzettend leuk om dit te kunnen doen. Vind het wel raar dat je moet betalen als je als vrijwilliger wilt helpen. vertel met maar even hoe ik via jou geld kan overmaken. wat fijn dat we op deze manier je leven in het verre Vietnam kunnen meebeleven.
    liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 37709

Voorgaande reizen:

24 April 2011 - 24 April 2014

Een jaar Vietnam of langer...

30 Juni 2010 - 17 Juli 2010

Noord Vietnam

25 December 2009 - 17 Januari 2010

Midden en Zuid-Vietnam

15 Mei 2009 - 02 Juni 2009

Vakantie in Indochina

14 November 2008 - 13 Februari 2009

Sabbatical in Vietnam

Landen bezocht: