Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marieke Pijl - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marieke Pijl - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

27 Mei 2009 | Laos, Luang Prabang

Vientiane

Na een kort vlucht met een tussenstop in Pakse (in het zuiden van Laos) komen we aan in Vientiane, uit te spreken als Ving Chang. Het verschil in uitspraak en schrijfwijze komt door de Fransen. Het Laotiaans is net als het Cambodjaans voor ons niet te ontcijferen. De Fransen hebben toen ze hier aan de macht waren geprobeerd de woorden te vertalen, maar gelet op het verschil in uitspraak niet altijd even goed gelukt.

Met een taxi naar het hotel, dat volgens de in Vietnam gekopieerde lonely planet, inclusief kleurenfoto's, ongeveer 15 dollar zou moeten kosten. De prijs is in 2 jaar blijkbaar enorm gestegen, want nu 26 dollar. We gaan na de bagage gedropt te hebben op zoek naar lunchplek. Dat wordt een restaurantje aan de rivier. Khanh neemt gegrilde kip en ik neem een enorme gegrilde tilapia. Wat groenten erbij en kleefrijst, klaar is het eten. Dat is trouwens wel wennen met die kleefrijst. Die 'hoor' je tot een soort balletje te rollen en dan te dopen in wat je eet ofzo....

Verder is het rustig in Vientiane, want het is zondag en veel winkels zijn dicht. We vinden wel een winkel om een simkaart te kopen en een reisbureau om een ticket voor de bus te kopen. Vanwege het laagseizoen gaan er geen vluchten van Luang Prabang naar Phonsawan, dus we moeten even nadenken hoe nu... In ieder geval de bus maar geboekt. Een reis van 10 uur.

We lopen wat rond en bekijken wat tempels/pagoda's, die qua stijl enorm verschillen van die in Vietnam. Wel mooi, maar soms wat overdadig. In een van de vele tempels zijn ze bezig de versieringen aan te brengen. Een hele klus, want het gebeurt met handgemaakte vormen/patronen, die dan worden aangebracht met verf.

Luang Prabang

De volgende ochtend worden we weer vroeg opgehaald, dus op tijd opstaan. Khanh eet ergens soep, het blijkt een zoon van een Vietnamees te zijn, dus de taal geeft geen probleem voor Khanh. Ik ga op zoek iets bekenders, het wordt een pain au chocolat en een chausson de pomme (appelmoesflap). Ja je ziet het, de invloed van de Fransen is nog duidelijk aanwezig. Meer overigens dan in Vietnam en Cambodja (althans wat ik heb gezien).

Met de tuk tuk naar het busstation, waar we op tijd vertrekken. Onderweg gaat het wat minder, want het koelsysteem van de bus doet het niet, dus af en toe stoppen om de motor te koelen. Ook is de kracht van de motor wat minder, want op een gegeven moment lukt het niet om vooruit te komen, dus glijden we een stukje achteruit. Dat is ook de reden waarom het nog langer dan 10 uur duurt. De chauffeurs (2 zijn er) rijden voorzichtig hoor, net als iedereen in het verkeer dus. Ook hier heel anders dan Vietnam. Je hoeft hier niet bang te zijn dat je van de sokken wordt gereden (die je overigens niet eens aan hebt, met de warmte hier).

Het is een mooie tocht en je ziet op deze manier veel van het land en de bevolking. Het land is veel bergachtiger (daarom ook het probleempje met de bus) dan het deel van Cambodja dat we hebben gezien.

We stoppen dus regelmatig en dan niet alleen om te plassen, waarbij we allerlei rare dingen te koop zien op de markt. Gelukkig ook weer mmangosteen. Tijdens de lunchpauze is er ook gelegenheid om gebakken sprinkhanen te proeven. Ik waag me er niet aan, want ook deze heel herkenbaar (wel 2-3 cm lang)... Khanh krijgt een klein zakje mee, want hij vindt het wel lekker. Tijdens de busreis probeer ik ook en (als Khanh de kop eraf gehaald heeft) is het best lekker, vanwege het citroengras waarin ze zijn gebakken.

Tegen 18.30 uur komen we aan in Luang Prabang. Het guesthouse dat ik uit de lonely planet had gehaald, is vol. Geen paniek talloze andere beschikbaar. We vinden een goedkope met gratis thee, koffie, water en bananen in het centrum vlak bij de markt. Na ingecheckt te hebben gaan we rondlopen. We komen op de toeristenmarkt. Geweldig mooie produkten voor weinig geld. Ik loop te watertanden en gelukkig is m'n rugzak nog heel erg leeg en kan ik nog voor 7 kg naar Nederland meenemen. Moet dus lukken.

Pak Ou grot + waterval

Met een toer gaan we de volgende dag per boot naar de grot waar honderden boeddabeeldjes staan. Niet echt bijzonder, maar wel mooi de toch er naar toe. Ondanks dat het bewolkt is en nog vroeg blijk ik aan het eind van de dag toch flink verkleurd te zijn. Onderweg stoppen we ook nog ergens waar ze rijstwijn/whiskey maken. Wat gekocht, want best lekker en ter ondersteuning van de plaatselijke economie!

In de middag, zonder echte lunch want geen uur tussen de beide toers, gaan we per busje naar een waterval. Het is een hele klim ernaar toe en een beetje lastige afdaling, maar de moeite waard. Heerlijk koel. Er lopen ook wat monniken rond, waarvan er een z'n modelcarriere is misgelopen.... In allerlei posities en plekken op de foto. Op de terugweg nog een bezoekje aan een Hmong dorpje.

City-toer

Vandaag gaan we langs een aantal tempels in de stad en het voormalig koninklijk paleis. Eerst ontbijten: gegrilde tilapie, gegrild rundvlees, kleefijrst en tomaat. Het is gelukkig niet heel vroeg meer, want ik ben meer van het zoete in de ochtend. Op de markt trouwens weer hele rare dingen zien liggen: larven, leguaan, waterbuffelhuid. Allemaal om te eten, maar niet voor mij!

Het leek een grijze dag te worden, want het regende, maar het wordt heel zonnig en heel warm. Zonder te bewegen loopt het in straaltjes van je lijf af.

Morgen gaan we met de bus naar Phonsawan, waar de mysterieuze velden met grote potten zijn. Weer een tocht van 8 uur per bus. De dag erna met het vliegtuig naar Vientiane en de dag daarna door naar HCMC, want de vluchten sloten niet aan. En dan zit het er alweer bijna op.

• 27 Mei 2009 - 19:13

Fleur:

Heerlijke verhalen Marieke! Hier nu 2 dagen grijs en stromachtig, weekend weer zonnig, maar dan zitten wij inZweden voor huwelijk Marlon!Veel plezier nog de laatste dagen, liefs Fleur

• 28 Mei 2009 - 06:34

Miranda:

Zo te lezen heb je weer geweldige foto's kunnen maken; ik ben erg benieuwd! Nog veel plezier de laatste dagen en tot volgende week!!
    x Miranda